5 måder AI allerede revolutionerer markedsføring


Kunstig intelligens og maskinlæring bliver i disse år integreret i næsten alle dele af erhvervslivet. Også indenfor markedsføring gør AI sit indtog og begynder at automatisere og forbedre opgaver, som før krævede menneskelig indgriben. Her fremhæver vi 5 områder, hvor AI allerede nu har potentiale til at revolutionere markedsføringsbranchen ved at frigøre tid til mere strategisk arbejde, skabe mere relevant content og give dybere kundeindsigter.

Prompt engineering – Skriv bedre marketing content

Ved hjælp af såkaldte prompts, der fungerer som skabeloner, kan du guide AI’en til at skabe unikt og relevant content til dine marketingformål på få sekunder. Du angiver emne, tone, målgruppe og ønsket længde og maskinen genererer derefter alt fra blogindlæg til whitepapers eller sociale medie opslag, der lever op til kravene. Det er en effektiv måde at skalere contentproduktion på tværs af teams og afdelinger uden tab af kvalitet eller medarbejdertid på review og rettelser. Det kræver stadig at du personligt læser tingene igennm og retter til. Men det starter med god prompt engineering, jo bedre du prompter, jo nærmere vil outputtet være på det resultat du ønsker.

AI genereret grafikdesign – hurtigere materialeproduktion

AI værktøjer til grafisk design er efterhånden så avancerede indenfor områder som logo, webgrafik, infografikker og sociale medie billeder, at de på egen hånd kan udforme materiale, der tidligere krævede menneskelig kreativitet og håndværk. Ved at integrere dem i design- og produktionsflowet kan du automatisere store dele af materialefremstillingen og dermed spare tid og penge. Samtidig kan du ved at kombinere menneskelig kreativ styring og maskinens hurtige iteration nå frem til flere designløsninger på kort tid.

Præcise kundeindsigter fra big data

Ved at lade avanceret machine learning lede efter hidtil usete mønstre og korrelationer i store datamængder, såkaldte big data, kan AI give helt nye indsigter om dine kunders adfærd, præferencer og behov. Alt fra demografi og livsstil til indkøbshistorik og browsingmønstre kan analyseres på tværs af platforme og integreres i kundeprofiler af en detaljegrad, der ikke var mulig førhen. Det giver mulighed for langt mere individualiseret og effektiv markedsføring med relevant indhold leveret til rette modtager på rette tidspunkt.

Automatisk biddings til annoncer

Et område hvor AI virkelig kan optimere og effektivisere er automatisk justering af budgivningen på pay-per-click annoncer og bannerreklamer. Her er der mange variable at tage højde for og behov for løbende finjustering. Ved at overlade det til avanceret maskinlæring, der både kan reagere på aktuelle trends og historiske data, kan du sikre at budgettet hele tiden går til de mest effektive nøgleord, placeringer og målgrupper. På den måde maksimeres afkastet per investeret krone.

Målrettet content til sociale medier

Der er stor forskel på den type content, stil og formatering der fungerer på de enkelte sociale medieplatforme og hos diverse målgrupper. Her kan AI være en stor hjælp ved automatisk at analysere hvad der historisk har performet godt indenfor de ønskede parametre. Ud fra det kan den så guide de kommende opslag og contentpakker, så de bliver optimeret til det givne medie og den påtænkte modtager. På den måde effektiviseres indsatsen på et område, der ellers kræver meget manuelt arbejde.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *